Jedzenie w pudełku – nowa moda czy genialne rozwiązanie?

Codziennie pracujemy do późna, nie mamy czasu dla siebie ani dla rodziny. Często po pracy brakuje nam już siły na inne obowiązki domowe, takie jak choćby gotowanie. Efektem może być coraz mniej regularne odżywianie się lub korzystanie z typowych fast-foodów. Nikogo nie trzeba przekonywać, że nieregularne posiłki lub takie, które składają się z nieodpowiednich produktów, mogą poważnie osłabić nasz organizm, nie mówiąc o opłakanych skutkach dla figury.

Naprzeciw zapracowanym, ale chcącym odpowiednio się odżywać wychodzą firmy proponujące tak zwane diety pudełkowe. Czym jest nowa moda? Na co zwrócić uwagę, wybierając swój katering dietetyczny? Czy to się opłaca?

Czym jest dieta pudełkowa?

Dieta pudełkowa to nowa forma zdrowych i zbilansowanych posiłków, dostarczanych bezpośrednio do biura lub domu, niewymagająca żadnej pracy. Profesjonalne firmy z produktów najwyższej jakości przygotowują odpowiednią dla danej osoby ilość jedzenia. Przed rozpoczęciem diety można skonsultować się z dietetykiem lub poczytać o możliwych pakietach. Klient ma prawo wskazać, że chciałby schudnąć, oczyścić organizm, wyeliminować dane produkty – a pod jego drzwiami za rozsądną cenę pojawią się pudełka z jedzeniem idealnym. Wystarczy otworzyć drzwi, zabrać przesyłkę i ewentualnie podgrzać jedzenie, by stać się chudszym i zdrowszym. Tak to powinno wyglądać, a jak jest w praktyce?

Catering na wynos

Dieta pudełkowa jest rozwiązaniem zdecydowanie wygodnym. W przypadku osób, które pracują w dużym wymiarze godzin i nie mają czasu na odpowiednie przygotowywanie sobie posiłków może być sposobem na regularne odżywanie się. W zależności od wyboru użytkownika codziennie rano specjalna firma dostarczy nam pakiet jedzenia na cały dzień. Może to być od 1 do 5 posiłków. Najczęściej klienci wybierający ten sposób odżywania decydują się właśnie na 5-daniowe pakiety, w skład których wchodzą śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolacja. Dzięki temu można praktycznie w 100% uniknąć konieczności robienia zakupów i samodzielnego gotowania.

Rodzaje pakietów

Najbardziej popularne są tak zwane diety odchudzające, których głównym celem jest ułatwienie klientowi zrzucenie zbędnych kilogramów. Działają one na zasadzie obniżanej kaloryczności posiłków. Na większości stron internetowych firm kateringowych znajdują się specjalne kalkulatory i formularze pozwalające wskazać ilość kalorii, które chcemy spożywać. Poza tym coraz częściej proponowane są ułatwienia dla osób z alergiami pokarmowymi lub dla tych, którzy chcą niektóre produkty wyeliminować z diety. Są to między innymi posiłki bez glutenu czy bez laktozy. Coś dla siebie znajdą również sportowcy (diety fit), wegetarianie, a nawet weganie.

Ile to kosztuje

Cena diety pudełkowej zależy przede wszystkim od kilku czynników: ilości zamawianych posiłków, stopnia skomplikowania diety, miejscowości, w której korzystamy z takiej usługi, możliwości indywidualizowania zamówień czy renomy firmy. W przypadku pełnych zestawów (tj. pełnych posiłków) ceny kształtują się średnio od 40 zł do nawet 70 zł za dzień. W perspektywie miesięcznej całościowy koszt korzystania z diety pudełkowej będzie więc zależał również od ilości dni, w które chcielibyśmy z niej korzystać (np. czy od poniedziałku do piątku czy również w weekendy). Przy średniej kalkulacji ok. 55 zł dziennie i 22 dniach roboczych dieta poniedziałek – piątek to koszt około 1200 zł miesięcznie. W takim zestawie trzeba jednak pamiętać o zachowaniu diety w samodzielnym zakresie podczas weekendów, dlatego dla osób chcących osiągnąć odpowiednie efekty należy liczyć pełne 30 dni – wtedy koszt miesięczny kształtuje się na poziomie około 1600 zł. W większych miastach za pełną „kurację” można zapłacić nawet 2500 zł. Oceniając tę kwotę warto jednak policzyć ile faktycznie miesięcznie wydajemy na wszystkie produkty spożywcze, lunche, obiady w restauracjach, fast-foody itp.

Niebezpieczeństwa w pudełku

Wielu specjalistów zauważa pewne niebezpieczeństwa, które mogą wiązać się z korzystaniem z tego typu posiłków. Po pierwsze jest to tylko pozorne bezpieczeństwo. Jeżeli chcemy faktycznie zmienić nasze przyzwyczajenia żywieniowe powinniśmy być w 100% pewni, że nasz organizm to wytrzyma. Dlatego jeżeli planujemy sporą rewolucję samodzielne wprowadzanie danych w internecie i wirtualne porady dietetyka nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Po drugie osoby z faktycznymi alergiami pokarmowymi powinny upewnić się co do sposobu przygotowywania posiłków, w przypadku ostrych reakcji alergicznych nawet najmniejsze zanieczyszczenie żywności alergenami może być niebezpieczne.

Zdrowe przyzwyczajenia i niezdrowy ich brak

Z jednej strony dieta pudełkowa zapewnia regularność spożywania posiłków i wygodę. Z pewnością przy jej odpowiednim dobraniu do potrzeb danej osoby może być to bardzo dobre dla naszego organizmu rozwiązanie. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że nie jesteśmy w stanie być na diecie całe życie – kiedyś to się skończy i warto zastanowić się, czy będziemy w stanie utrzymywać zdrowy sposób życia. Czy nie dosięgnie nas na przykład efekt jojo.

Sprawdź co trafia do twojego organizmu

Niezależnie od powyższych przed wyborem dostawcy swojej żywności należy zawsze odpowiednio sprawdzić daną firmę. Jedzenie w pudełku za folijką może ślicznie i apetycznie wyglądać, ale to samo w sobie nie stanowi o jego wartości. Niestety chęć wprowadzania oszczędności w produkcji jedzenia oraz nieodpowiednie zarządzanie produktami może prowadzić do dostarczenia nieświeżych posiłków, smażonych na średniej jakości oleju itp. Dlatego zawsze warto zasięgnąć języka, sprawdzić opinie w internecie oraz poczytać informacje udostępniane przez firmę kateringową.

Czy warto skorzystać?

Dieta pudełkowa została stworzona z myślą o zapracowanym człowieku i może być bardzo ciekawym i wygodnym rozwiązaniem. Należy jednak korzystać z niej mądrze, nie zapominając jednocześnie o konieczności samodzielnego kontrolowania organizmu i konsultowania większych zmian ze specjalistami.

Warto jednak zastanowić się czy faktycznie chcemy zrezygnować z gotowania czy wyjść na lunch i zostać z naszym prywatnym pudełkiem.

Przykładowa

dieta pudełkowa:

śniadanie:

twarożek z dodatkami

owsianka z owocami

placuszki/racuszki z owocami

drugie śniadanie:

sałatka

warzywa z jogurtem

koktajl owocowo-warzywny

obiad:

mięso + dodatki

ryba + dodatki

danie jarskie

podwieczorek:

koktajl z owocami

zdrowe ciasto lub babeczka

sałatka z owoców

kolacja:

pita z sałatką

zupa krem

kanapka